Uitgeverij Verhagen met De Noordwijker onderuit op Covid-advertentie
Nog geen week nadat we de politieke neutraliteit van De Noordwijk en Uitgeverij Verhagen in twijfel trokken gaan uitgever en titel in de fout met een advertentie. Is dat toeval of cultuur?
Vorige week vertelden we hoe De Noordwijker en haar Uitgeverij met directeur Dirk Bouman op meewerken met een bedenkelijke campagne van CDA/VVD in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen van 2022, ondermeer door het toestaan van versluierde politieke advertenties.
De krant deed dat overigens ook met de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 waarna de raad afspraken maakte om zulks niet meer te doen. Maar de heer Dirk Bouman c.s. van Uitgeverij Verhagen en De Noordwijker hebben daar geen boodschap aan.
En nu is het hommeles met een pagina advertentie gericht tegen covid-vaccinatie en voorzien van de nodige complottheorieën over een geplande pandemie. Die advertentie is doorgelaten en na de ophef volgt halve spijt.
Op een paginagrote advertentiepagina staat eerste een artikel over genezing van kanker en reuma op natuurlijke wijze, met als afzender Frank Hooijmans van Hooijmans Zonwering in Noordwijkerhout. Daarin staat, op grond van een van Thoman Cowan: ‘…en kwam erachter dat vaccinaties ook verantwoordelijk kunnen zijn voor vele andere auto-immuunziektes als kanker, ziekte van Crown, ADHD etc. Frank las dat vaccinaties ook vele giftige stoffen bevatten, die niet door je lichaam afgebroken kunnen worden…’
Daaronder twee advertenties, eentje met ’covidvaccin neveneffecten’, en daarnaast ‘Covid Feiten’, beide ondertekend door StopWorldControle.com, een organisatie die complottheorieën verspreidt. Ook die zijn door Hooijmans geplaatst.
Nu daar ophef over ontstaat, en De Noordwijker gezien de gemeente-advertenties die het ook heeft in een lastig parket komt – moet de heer Dirk Bouman door het stof vanwege een advertentie in zijn bladen, maar doet dat niet helder, en dus weer misleidend:
“vr 15 okt 2021, 7:25
Geachte lezer,
Tot onze spijt stond er deze week een artikel in de krant omtrent Covid en kanker. De inhoud van dit artikel is misplaatst en misleidend. Als bedrijf distantiëren wij ons compleet van de inhoud van dit artikel. Gedane zaken nemen geen keer. Wij hebben er, net als vele lezers, aanstoot aan genomen. Wij zullen nog meer dan wij al deden, aandacht schenken aan de inhoud van betaald aangeleverde content voordat wij tot plaatsing over gaan.
Wij zijn ons terdege bewust van de rol die wij hebben in de lokale samenleving. Juist daarom spijt het ons zeer dat deze informatie middels onze kanalen is verspreid. Betrokken, Betrouwbaar en Lokaal staat al jaren in de kop van onze kranten. Daar staan we voor, ook in de toekomst.
Directie uitgeverij Verhagen”
Tot zover de heer Dirk Bouman te Katwijk, uitgever van lokale kranten, die de betreffende pagina verwijderde uit de online uitgave van De Noordwijker. De goede man weet kennelijk het verschil niet tussen een ‘artikel’ en een ‘advertentie’ en in dit geval ‘Ingezonden mededeling’. Benieuwd hoe hij de inhoud van de advertenties van PIN en Noordwijk Transparant gaat wegen. Maar daar koestert het Noordwijkse college van B&W weinig bezwaren tegen tot op hedenb.
In reclame in Nederland bestaat een grote mate van vrije meningsuiting. Immers, er wordt wat af gejokt in advertenties om u tot kopen te verleiden. De richtlijnen van de Reclame Code Commissie zijn ruim. Je mag niet misleiden. Maar waar ligt de grens?
‘Ik heb die vrijheid van meningsuiting en ik heb de advertentiepagina daarvoor gekocht’, zegt Hooijmans desgevraagd. Hooijmans zegt hiervoor ‘1.250 of 1.350 euro’ te moeten afrekenen in de lokale bladen.
Na de ophef en gratuite distantiëring door Dirk Bouman van Uitgeverij Verhagen in Katwijk, acht Hooijmans de kans gering dat hij nog eens zo’n advertentie kan plaatsen: ‘Dat denk ik niet, als de uitgever zich meent van een mening te moeten distantiëren.’
Ook bij concurrent Weekendkrant van Buijze Pers stond een ‘Ingezonden mededeling’ van Hooijmans, maar alleen zijn verhaal over kanker en reuma, en niet de dubieuze uitingen van StopWorldControl.Com. Buijze ziet (dus) ook geen reden om zich te distantiëren.
Als ik stel dat de advertenties deels vals zijn en nepnieuws bevatten, zegt Hooijmans in wederhoor: ‘Ik heb na alles wat ik heb meegemaakt, heb ik gerede twijfel aan de hele farmaceutische industrie en vooral de vaccinaties waarmee miljarden worden verdiend.
Die kritiek zie je niet terug in de media, want alle journalisten lopen braaf achter de staat aan. En twijfel over de vaccins en farmaceutische industrie op Twitter en andere sociale media wordt direct gecensureerd. Als we zo doorgaan, komen we in een dictatuur. Daar verzet ik me tegen.’