Volgende plan Hotels van Oranje
Weer uitvoerig geholpen door propaganda van een lokale krant laten Hotels van Oranje hun volgende vlieger op voor eenvoudig te exploiteren hoogbouw aan zee. Of de openbare ruimte niet publiek is.
“Het nieuwe ontwerp voor het noordelijke deel van de Koningin Wilhelmina Boulevard is gereed. Hoteleigenaren Bram Mol en Charles de boer tonen de kleurrijke en exact op schaal gerealiseerde artist impressions.”
Zo begint ronkend de volgende reclamespot voor Hotels van Oranje in lokale krant ‘de Noordwijker’. “Het betreft hier dus een enorm belang voor ons dorp”, zo laten de ondernemers de lokale, niet door onafhankelijkheid gehinderde verslaggever optekenen.
Mol en De Boer bedoelen te zeggen: “Het betreft hier dus een enorm belang voor onze portemonnee.” Op grond van die drang hebben de heren Mol en De Boer volgens mij de lokale democratie al een aantal malen geschoffeerd. Hun advocatenbrieven hangen hier nog aan de muur, want ze zijn niet gediend van openbaarmaking van hun werkelijke motieven.
De publieke informatievoorziening door betreffende verslaggever gaat verder in zijn column: “Columnisten horen per definitie vaak tot die categorie mensen die eigendunk op de juiste waarde moeten schatten. Zeker columnisten die de politiek scherp in de gaten houden.”
De goede man kan er niets aan doen, heeft kennelijk niet meer bagage en intelligentie. Hij doet ontzettend zijn best en krijgt de ruimte van de uitgever.
Het echte probleem is Uitgeverij Verhagen van Dirk Bouwman die hiermee geld moet verdienen en al zo vaak onder een hoedje speelde met lokaal kapitaal. Er gaat veel geld om in deze kustgemeente. Van die geldstromen bestaan de uitgever en de hoteleigenaar. Zij aan zij om het volk een rad voor ogen te draaien.